zondag 2 februari 2014

Fashion: Spring Summer 2014 Trends - Deel 1


Ik ben geen stylist en ook geen professionele kenner van modetrends, maar ik ben even door de Haute Couture collecties gegaan voor deze zomer en heb de meest voorkomende stoffen, kleuren, prints en technieken die de designers dit jaar gebruikt hebben, opgesomd. Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden en wat je zelf ook is opgevallen?


1. Satijn stoffen
Vergis jullie niet in het gebruik van de woorden satijn en zijde, het eerste is namelijk de manier van weven waardoor je een glans creëert. Terwijl zijde de draad, het weefsel is dat men gebruikt om stof te maken. Op de catwalk zag ik verschillende keren satijnen jurken voorbij komen. Jean Paul Gaultier en Ulyana Sergeenko gebruikten het op een zeer chique manier terwijl Versace voor een moderne touch gaat gecombineerd met een kap. 

Versace - Ulyana Sergeenko - Jean Paul Gaultier

2. Bont en veren
Inderdaad, toen ik bont zag passeren was ik ook even verbaasd. Wie draagt er nu bont in de zomer? Ik denk niet dat ik mijn nepbont jasje zonder mouwen zal bovenhalen in de zomer, tenzij we echt slecht en koud weer mogen verwachten. Ik ben benieuwd of de fashionistas en winkelketens hieraan zullen meedoen. Terug deed Versace mee met deze trend, en ook bij Alexis Mabille zagen we het eventjes terugkeren. De Belgische designer Serkan Cura gebruikte dan liever een overvloed aan veren.

Versace - Alexis Mabille - Serkan Cura

3. Touw of linten
Ik kan geen betere benaming vinden voor deze trend. Slierten klinkt eerder als spaghetti, maar het doet er mij wel aan denken. Franjes zou misschien een betere benaming zijn al is het niet op de manier te zien zoals wij het kennen. Ze komen in lange lengtes voor of worden rond het lichaam gewikkeld. Serken Cura en Alexandre Vauthier gebruiken het allebei als hele lange franjes die mee bewegen met het lichaam. Eric Tibusch daarentegen gebruikt touw om zijn tops rond het lichaam te wikkelen. 

Serkan Cura - Alexandre Vauthier - Eric Tibusch

4. Metallic
Zoals ik het al een paar keer heb meegedeeld, deze zomer kunnen we nog altijd kledingstukken in metallic stoffen dragen. En het blijft niet enkel tot goud, zilver en brons, want ook de pastel- en nudekleuren krijgen een parelmoeren glans. Ik ben een grote fan van deze trend, en hoop dat de winkels dit keer een groter assortiment zullen hebben. Namen zoals Giorgio Armani, Tony Ward, Eric Tibusch, Versace en Alexandre Vauthier maakten er gretig gebruik van. Armani gebruikt het zelfs heel subtiel, wat de jurken heel duur doen lijken.

Giorgio Armani Privé - Tony Ward - Eric Tibusch

Zo, dat was het eerste deel van de modetrends voor komende lente en zomer. En laten we hopen dat ik het goed heb opgemerkt, of misschien niet. Aan jullie de keuze!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten