zondag 8 december 2013

Personal: Patronen jas

Dit schooljaar ben ik begonnen met een winterjas te maken. Hij moet elegant, uniek en toch lekker warm zijn. Ik werk met een zwarte, licht stretchende stof met een print, voor de mouwen gebruik ik terug de zwarte sky leer die ik ook in mijn eerste jurk en broek gebruikte en voor de binnenvoering een lekkere, zachte en hopelijk ook warme, fake bont. Ik heb verschillende weken mijn patronen zitten aanpassen zodat het eindelijk goed op mijn lichaam zit. Dit testte ik uit door ze te maken in baalkatoen, dat is de goedkoopste kleurloze stof. Vrijdag heb ik samen met mijn docent nog de laatste problemen proberen op te lossen, dus ik hoop dat het nu goed uitkomt in mijn definitief ontwerp.




Voor ik de les verliet heb ik mijn aangepaste patronen al eens vastgespeld op mijn stof. Op school gebruiken we gemiddeld 4 panden voor het lichaam, maar elk pand hebben we dubbel nodig als we tenminste symmetrisch te werk gaan. Dat wil zeggen dat mijn lichaam verdeeld wordt in 8 delen in totaal, zonder de armen en benen. Dat zorgt ervoor dat alles mooi aansluit rond mijn lichaam, dat elke beweging en ronding op patroon komt te staan en dan doe je er zelf nog mee wat je wilt. Ik hou ervan dat mijn kledij strak aansluit, dus vind ik het belangrijk dat mijn boezem, taille en rug welving duidelijk worden geaccentueerd.


Van links naar rechts zie je ondersteboven een deel van de rug die rond mijn armsgat gaat, daarna in de juiste ligging de voorkant van mijn armsgat en waar je ook de vorm van mijn borst ziet, en rechts zie je terug ondersteboven het voorpand die ook de helft van mijn halslijn toont.


Het verste pand komt onder het pand ernaast uit piepen, dit zal voor extra dimensie zorgen. Dit geeft mij ook de mogelijkheid om de buitenste pand open te laten zodat je mijn binnenvoering kan zien.


Dit is even een detail van één van de achterpanden die je in de eerste foto ook al zag. Aan de stretchtape kan je zien vanwaar ik begonnen ben en wat er dus is aangepast. Onder mijn naam schrijf ik getallen, dat is voor mij om te weten in welke volgorde ik mijn panden aaneen moet stikken. De korte lijntjes aan de zijkanten duiden de knipjes aan, die komen overeen met de knipjes van het aaneensluitend pand.

Aanstaande vrijdag zal ik mijn panden al kunnen uitknippen in de zwarte stof die je ziet en aaneen stikken. Hopelijk zit het eindelijk allemaal goed, want ik zal niet genoeg stof hebben om het dubbel te maken. De week daarop is ook de laatste week voor de kerstvakantie, en dan ga ik de binnenvoering maken.

6 opmerkingen:

  1. Wow ziet er ingewikkeld uit, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja je doet het toch niet even in 1 2 3 ^^ En dankjewel!

      Verwijderen
  2. Ziet er netjes uit , maar ik vraag me af of jullie niet op voorhand de naadwaarde erop zetten? x Belinda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo! Bedankt voor je reactie :)
      Nee bij het maken van ons patroon op papier houden we geen rekening met de naadwaarde. Pas bij het uitknippen in de stof voegen we een extra centimeter rondom rond toe. Dan kan je nog voor jezelf beslissen als je toch liever de naadwaarde breder of dunner doet.

      Verwijderen